49. František Skála (*1956), Strážci pokladu, 1987

49.

František Skála

(*1956)

 

 

Strážci pokladu, 1987

závěsný světelný objekt, polychromované dřevo, sklo, plast, elektrifikace, 100 × 74 cm
Přiložena dobová fotografie 18 × 24 cm, na rubu “STRÁŽCI POKLADU, 1987, MALOVANÉ DŘEVO, 100 × 74 cm; WATCHMEN OF TREASURE, PAINTED WOOD”

light object, wood with polychrome, glass, plastic, electrification, 100 x 74 cm

100 000 Kč ~ 4 000 €

info
Člen divadla Sklep, zakládající člen skupiny Tvrdohlaví, člen tajné skupiny B. K. S. (Bude Konec Světa), komtur Řádu zelené berušky, člen několika hudebních těles (Malý Taneční Orchestr, Tros Sketos). Pro Skálovu tvorbu je příznačná směsice humoru a vážnosti, ironie a úcty, monumentality. V roce 1991 obdržel Cenu Jindřicha Chalupeckého a pobyt v Headlands Center for the Arts v San Francisku, který byl s touto cenou spojen, na něho silně zapůsobil. Od roku 1992 pracoval na výtvarném řešení interiérů paláce Akropolis v Praze. V roce 1993 byl vybrán, aby reprezentoval Českou republiku na 45. bienále současného umění v Benátkách. Do Itálie se vydal pěšky a v českém pavilonu vystavil kresby z této 850 km dlouhé pouti. V roce 2004 měl v pražském Rudolfinu soubornou výstavu, která byla hodnocena jako umělecká událost roku. Stejně velkou událostí byla výstava ve Valdštejnské jízdárně v Praze v roce 2017, která svou hravostí, velikostí, vtipem a velkorysou instalací, vtáhla do děje diváky všech věkových kategorií a jen znovu potvrdila kvality tohoto umělce.
František Skála vytváří většinou variace na přírodní objekty. Tak je tomu i u závěsného objektu z roku 1987 s názvem „Strážci pokladu“, malované dřevo vytvarované do oblouku, uprostřed malý prostor připomínající jeskyňku navozující tajemný, ale zároveň hravý svět Františka Skály. Zvláštní spojení materiálu dodává objektu ono kouzlo a spouští v mysli představy spojené s lesem, přírodou, objevováním něčeho nového, magického. Pohled na něj otvírá v divákovi prostor dítěte, tím navazuje na něco, co jsme možná už dávno zapomněli. Otázku, co je oním pokladem, který je třeba si strážit, si můžeme, každý po svém, zodpovědět sami. Vedle citlivé komunikace s přírodou však Skála reflektuje svými díly různé oblasti lidského života. Projevuje se jako radikální mystifikátor, ale zároveň vyniká přesností výtvarného jazyka a důsledností uměleckého výrazu jak po stránce obsahové, tak řemeslné.