48. NATALIE PERKOF (*1979) Z CYKLU MANUÁL PŘIROZENOSTI, 2019

 

akryl, karbon, dýhy, plátno, 200 × 160 cm
sign. na rubu NATALIE PERKOF 2019

 

120 000 Kč ~ 4 450 €

 

VYSTAVENO
Milena Dopitová, Natalie Perkof, Drazí, Etcetera Gallery, Brno 2020

 

LITERATURA
Natalie Perkof, autorský katalog, Brno 2020, obrazová příloha.

Natalie Perkof je vizuální umělkyně česko-ghanského původu. Její tvorba je typickou ukázkou multimediální polohy v současném umění. Navazuje na malířské a sochařské tradice druhé poloviny 20. století, přičemž upouští od klasických zobrazovacích forem a posouvá hranice zavedených úzů. Obrazy se stávají objekty, objekty se stávají obrazy, celou tvorbu provází neustálé hledání a kombinovaní nejrůznějších technik. Rozmanité polohy jsou však zakotveny hlavními principy, jako je monumentálnost díla, velice výrazné a zároveň citlivé použití barevnosti, redukce a abstrahování.

V posledním souboru „maleb“ Manuál přirozenosti, který volně navazuje na předchozí cykly s figurální tematikou (Lolity, Bazény) nabízí divákovi pohled na realitu všedního dne, jež je však čistě abstrahovaná a zminimalizovaná jak vizuální formou, tak obsahem. Jedná se o zachycení banálních skutečností – hovořící kamarádky, postava zachycená při každodenní rutině nebo – v případě nabízeného obrazu – hrající si děti. Jasná, abstrahovaná forma a přísná barevnost, která je podpořena neklasickými materiály, jako je dýha nebo karbonové vlákno, umocňují pocit viděného prožitku, jenž se i přes velkou míru stylizace stává čitelným a cílí přímo na jednoduchý, ale velice pravdivý okamžik. Zvláštní napětí mezi tvrdou formou vizualizace a jemností konceptuální roviny díla odkazuje na poválečný okruh autorů Nové figurace (v Čechách Adriena Šimotová, Alena Kučerová a v zahraničí např. Marisol Escobar), která je tvorbě Natalie Perkof velice blízká hledáním nových forem, ale také zachycením určité a „přímé“ jednoduchosti.