Francisco da Mata (*1968), Bez názvu, 2011

Francisco da Mata (*1968)
Bez názvu, 2011

papír, sklo, dřevo, 47 × 36 cm
sign na rubu F. da Mata

50 000 Kč

info
Typickým rysem autorova díla je využívání určitých „momentů“ moderního umění, jako například destrukce, fragmentace, akumulace nebo juxtapozice předmětů, jež se snaží zapojit do současného kontextu. Často se zabývá realitou a životním pocitem své generace, pro kterou je pop kultura neřešitelnou součástí každodenní zkušenosti. Hledá identifikaci s kulturou, jejíž mýty formovaly rockové hvězdy, modelky, herci.

Autor nabízí obraz generace, která se tváří v tvář světu chystá definovat vlastní hodnoty a utopické ostrovy. Ty našla v hudbě, která od šedesátých let převzala tuto funkci při hledání transcendence jako náhrady. Rock platil zpočátku za symbol vzbouření a oslovil lidi jako žádné jiné médium. Svým tvrdým zvukem formoval hudební zkušenost a společenské alternativní scény. To nevymizelo a rock je pro mladé lidi stále ideálním prostředkem, jak se vyrovnat sám se sebou a se stále komplikovanější životní realitou.

Souvislosti díla Francisca da Mata zůstávají často na úrovni hádanky či fragmentu. Vždy však odpovídají autentické zkušenosti a jeho objekty i instalace zkoumají obrazy uměleckých ikon této kultury.

Umění (kulturu) chápe jako materiál, který abstrahuje, strukturuje a nově vytváří. Někdy ve svých dílech nechává monochromatickou atmosféru postindustriální éry, aby se propojila se třpytem komerčních hudebních televizních stanic a komplexní životní realitou mladých. Jak v jednom z textů mimo jiné uvádí
F. Nymphus: „Jde mu o vize, utopie i vědomí toho, že ztroskotají, což u něho ústí nikoli do zničení, nýbrž do estetického přenosu myšlení.“

Švýcarský umělec Francisco da Mata se ve svém díle často vrací k žánrům, jako je zátiší a portrét, stejně jako k estetice konceptuálního umění a minimalismu – kdy zjišťuje, kde jsou hranice prezentace.