PATRIK HÁBL (*1975), ČERNÉ HORY, 2013

 

akryl, plátno, 120 × 80 cm
sign. na rubu Patrik Hábl 2013 “ČERNÉ HORY”, přiložen certifikát autenticity

 

cena na vyžádání

 

VYSTAVENO
Doma, Galerie F. Drtikola, Příbram 2013.
Letadlo UB, Dům umění, Opava 2013.
V krajině malby, Galerie J. Jílka, Šumperk 2013.

 

INFO

Patrik Hábl patří mezi současné malíře, jehož rukopis patří v jeho generaci k nejosobitějším. Autor prošel školením na UMPRUM v malířském ateliéru Pavla Nešlehy a na Akademii výtvarných umění v ateliéru grafiky Vladimíra Kokolii. Ještě během studií získal Waldesovu cenu a účastnil se výstav v Paříži, Istanbulu, New Yorku. Své sběratele má například v Basileji, New Yorku, Soulu i v Pekingu. Hábl se zabývá převážně abstraktní tvorbou na pomezí malby a grafiky a vytváří imaginární krajiny s významným duchovním kontextem. Jeho rukopis může vzdáleně evokovat inspiraci v čínské tušové krajinomalbě. Háblovy sklony ke kaligrafii a fascinace japonskou a čínskou krajinou začaly ještě před tím, než měl příležitost vidět tato místa na vlastní oči. Tento vliv asijské krajiny se prohloubil po Háblově účasti na bienále v Pekingu v roce 2010 a posléze v Soulu, kam byl vyslán svými zahraničními galeriemi sídlícími v Berlíně a ve Švýcarsku. Krajina v Háblově podání je především místo, které nás ovlivňuje a odkud pocházíme. Autor intenzivně vnímá paralelu a vzájemný vztah mezi tzv. vnitřní a vnější krajinou. V jeho abstraktních plátnech jde ale spíše o krajinu vnitřní a autorovu představu a meditaci nad tímto tématem. Někdy nám jeho plátna mohou připomínat oblaka, vodní hladinu, jindy horskou krajinu, ale zásadní je v jeho tvorbě duchovní rozměr. Vzpomeňme například projekt postní instalace obrazového cyklu pro kostel Nejsvětějšího Salvátora v Praze. Jeho malba během postního období překryla všech patnáct barokních oltářních obrazů. Moment intervence je společný i pro další projekt, kdy pronikl do sbírky středověkého umění Národní galerie v Praze.