24. TOMÁŠ RULLER (*1957) POUŽITÝ ŠMIRGL – Z CYKLU PO UDÁLOSTI, 1980

 

použitý smirkový papír, lepenka, plexibox, 29,3 × 21 cm
sign. na rubu Tomáš Ruller, “Použitý šmirgl” 1980

 

28 000 Kč ~ 1 040 €

 

Vedle Přijatého koresponďáku, Tří opakovaně uplatněných jízdenek, Poukazu k vyšetření, Tácku od svačiny a Krabičky od fotopapírů patří tento relikt k para-akčním objektům–fetišům objektivizujícím různé osobní události na principech inspirovaných ready-mades.

V tomto případě jde o relikt ze sympozia v Malechově, kde Ruller v létě 1980 vytvořil tři práce s upravenými stoly (instalaci Je pro-střeno s bíle nastříkaným stolem, instalaci–akci Tak-Ty-ticha s černým stolem a jednu akci–událost nazvanou Hra-nice s černobílým stolem v krajině). Použitý smirkový papír pochází z přípravných prací na bílém stole s názvem Je pro-střeno. Zde se Ruller poprvé přímo hlásí k Duchampovu Je-li dáno.

Důležitý je kontext, ve kterém celá série vznikla. Tím jsou jednak Rullerovy konceptuální autorské texty z let 1973–1984 psané na průklepové papíry, ale hlavně série akčních papírů s názvem Po papíry, zachycující stopy na papíře (POUŽITÍ, POMOČENÍ, PORANĚNÍ, POSTÁNÍ, POJEZENÍ, POPLAKÁNÍ, POHLAZENI, POLÍBENÍ, POMYŠLENÍ, PONECHÁNÍ) vystavené v Domě umění města Brna v roce 2017 a v Městské knihovně GHMP v Praze v roce 2018. V těchto dílech řeší vztah fyzických aktivit a konceptuálního přístupu, klasických materiálových forem vyjadřování výtvarného umění na papíře a nemateriální skutečnosti poetiky živých událostí. Použitý šmirgl velmi dobře reprezentuje princip PERFORM-MADE jako objekt vyzdvižený z každodennosti, objekt zjevení – na základě magie doteku.