13. Kateřina Olivová (*1984), Bez názvu, 2018

13. Kateřina Olivová (*1984)
Bez názvu, 2018

barevná fotografie 1/1, pasparta, rám, sklo (autorská adjustace), 5 × 7,8 cm
sign. Olivová 2018 1/1

22 000 Kč ~ 850 €

Kateřina Olivová vystudovala Ateliér tělového designu (nejprve pod vedením Jany Prekové, poté Lenky Klodové) na Fakultě výtvarných umění Vysokého učení technického v Brně. Ve své tvorbě se zabývá především tělesností, sexualitou, ale také lidskými emocemi. Současně je činná jako kurátorka současného umění se zaměřením na performance, a to prostřednictvím nezávislé Galerie Umakart v Brně nebo nové Galerie Krása, kterou založila na záchodcích v brněnském kině Art v listopadu 2014. Její práce odkazuje na lásku, radost, nalezneme zde ale prvky sebeironie a určitý druh trapnosti. Právě pocit trapnosti zažívá nejeden divák jejích performancí, kdy je konfrontován s nahým tělem autorky, která jeho prostřednictvím otevírá otázky kolem tabu obnažené tělesnosti, ženskosti a v posledních letech i mateřství a partnerství. Kateřina Olivová většinou pracuje s konkrétním místem, situací a s následnými reakcemi. Své tělo chápe jako materiál a nástroj pro výtvarnou výpověď. Současně jej vnímá jako „své báječné velké měkké tělo“. Její performance jsou plné sebereflexe, která může nejen samotnou autorku, ale i diváka dovést k novým pohledům na zaběhnuté stereotypy.

Tvorba Kateřiny Olivové má jistě genderový podtext. Svlékání, následná nahota a cesta hledání vztahu ke svému tělu je pro její tvorbu klíčová. Především pak v období očekávání dítěte a následného mateřství, kdy svou tvorbu vnímá jako více intuitivní a pohodovější. Další důležitou součástí její prezentace je pestrobarevný styl oblečení a blyštivé glitry. Vytváří si tak svůj jedinečný životní styl, který se jí prolíná do všudypřítomné příležitosti k performance. V posledních letech tvoří se svým partnerem Aloisem Stratilem, a to se zájmem demonstrovat prožitky vyvěrající z rodičovství. Účastnili se kupř. festivalu F. N. A. F. = festivalu nahých forem!extrémní holota! v Perle na jižním okraji Prahy v roce 2015 nebo mezinárodního festivalu performance Malamut 2015 v Plato Ostrava. Jejich nejběžnější otázky vycházejí z podstaty; co lze ještě chápat jako umělecké dílo: Je jejich společné dítě umělecké dílo? Stane se automaticky umělcem? Dílo Kateřiny Olivové je na hranici dobrého vkusu, demonstruje kýč a radost ze života a je plné okázalosti. Autorka je na české umělecké scéně určitým novodobým archetypem Věstonické Venuše.

Lenka Sýkorová
pro Artlist — Centrum pro současné umění Praha v roce 2015

Autorka je letošní finalistkou Ceny Jindřicha Chalupeckého, fotografie byla
použita v rámci akce „Anetka je sexy!“ Vak Gallery 2018 (akce v negalerijním prostoru u příležitosti MDŽ 8. 3. 2018, kurátorka Aneta Willertová). Fotografie samotná je záznamem performance z festivalu Vytvrzení v Galerii Umakart,
v roce 2014.